Reframe, Refocus

Student: Sam Sijbers

Coach: Eveline Kersten

Het verbeteren van academische zelfeffectiviteit en het verminderen van uitstelgedrag bij afstuderende studenten

Afstuderende studenten worstelen met een lage academische zelfeffectiviteit, vertrouwen in eigen kunnen en vaardigheden met school, wat vaak leidt tot uitstelgedrag. Deze neiging om belangrijke taken uit te stellen kan meerdere gevolgen hebben. Na het ontvangen van kritische feedback kunnen studenten bijvoorbeeld blijven stilstaan bij negatieve gedachten in plaats van constructieve actie te ondernemen, waardoor ze hun werk gaan vermijden of helemaal gaan procastreren. Het uitstellen van hulp verhoogt niet alleen hun eigen stressniveau, maar legt ook onnodige druk op begeleiders die minder tijd hebben voor ander werk.

Eindproduct

Dit onderzoek richt zich op het aanpakken van het negatieve denkproces dat afstudeerders ervaren in hun afstudeerproces. De interventie zal zich richten op het herkaderen van dit denkproces en daarmee het vergroten van de academische zelfeffectiviteit.