Break the Delay
Student: Mileymi González
Partner: Workplace Vitality Hub
Hoe kunnen studenten van de Workplace Vitality Hub worden aangemoedigd om aan een stressvolle taak te beginnen wanneer last heeft van uitstelgedrag?
Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken hoe studenten aan de Workplace Vitality Hub kunnen worden aangemoedigd om aan een stressvolle taak te beginnen wanneer academisch uitstelgedrag ervaart.
Inzichten
Het onderzoek toont aan dat studenten vaak uitstellen om negatieve emoties zoals stress te vermijden, vooral wanneer taken vaag of overweldigend aanvoelen. De motivatie neemt toe wanneer studenten sociale steun krijgen, zoals check-ins met collega's of begeleiders. Daarnaast helpen kleine beloningen en een gevoel van verantwoordelijkheid tegenover anderen leerlingen om de eerste stap te zetten om aan een stressvolle taak te beginnen. Het opdelen van een grote taak in kleinere stappen kan er ook voor zorgen dat meer beheersbaar en minder overweldigend aanvoelt, waardoor het voor leerlingen makkelijker wordt om aan de slag te gaan.
Interventie
Op basis van deze inzichten is de interventie opgebouwd rond de Pomodoro techniek, waarbij studenten werken in gefocuste blokken van 25 minuten, gevolgd door korte pauzes van 5 tot 10 minuten, en een langere pauze na het afronden van vier werkblokken. Om afleiding te verminderen en wederzijds begrip te bevorderen, worden kleurgecodeerde posters gebruikt: rood om geconcentreerd werken aan te geven (niet storen) en groen om de beschikbaarheid tijdens de pauzes aan te geven. Deze gestructureerde aanpak helpt leerlingen uitstelgedrag te overwinnen door taken beter beheersbaar te maken, focus te verbeteren en een gezonde balans tussen werk en rust te bevorderen.