Zorg over Nederlandse eetgewoonten

Het aantal fastfoodketens en bezorgrestaurants rukt snel op in Nederland.  De groei zit, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus, vooral in de bezorg- en afhaalrestaurants. Het aantal daarvan steeg in de afgelopen vijf jaar met 55%. Ondanks pogingen een gezonde levensstijl te bevorderen, groeit het aantal fastfoodrestaurants in Nederland hard. In 2020 waren er in Nederland voor het eerst meer fastfoodrestaurants dan gewone restaurants. 

Lokale overheden zitten met de handen in het haar en vragen om wetgeving uit Den Haag om ketens te weren. Veel politici deinzen terug voor maatregelen tegen fastfood, zegt Lex Burdorf, hoogleraar Maatschappelijke Gezondheidszorg in Rotterdam. 'Ze zijn bang om beschuldigd te worden van betutteling.' Sommige partijen willen het aan mensen zelf overlaten of ze wel of geen fastfood eten en bestempelen het als individuele keuze. 'Dan misken je de grote invloed van reclame en de omgeving op het gedrag van mensen. Het reclamebudget van fastfoodketens is veel groter dan het preventiebudget. Dat is een ongelijke strijd', stelt Burdorf.

© Financieel Dagblad 25/08/2023,  Eva Schram Richard Smit

Als onderdeel van het partnership van de Workplace Vitality Hub met de Compass Group is een concept ontwikkeld dat een gezonde levensstijl promoot. Daarbij richten we ons met partner Compass op het aanmoedigen van met name hoogopgeleide professionals op de High Tech Campus in Eindhoven om meer plantaardig voedsel in hun dieet op te nemen.

De relevantie van dit concept ligt in de erkenning van het verband tussen voeding en de hersenen, met de voordelen van het consumeren van groenten voor het fysieke welzijn en een verbeterde cognitieve functie, wat leidt tot betere werkprestaties.

De essentie van het concept werd vastgelegd in de "Feed your mind. Geef je werk energie. Eet je groenten" campagne, die de unieke propositie van het merk benadrukte. Door de nadruk te leggen op het bevorderen van gezonde eetgewoonten in werkomgevingen, is het de bedoeling een positieve impact te creëren op het doelpubliek en het betrokken restaurant Brave New World neer te zetten als de bestemming bij uitstek voor voedzame en heerlijke plantaardige maaltijden.