Empathische AI mascottes veelzijdig inzetbaar

NotsoAI is een startup die zich richt op de ontwikkeling van empathische 3D chatbots, die ze zelf beschrijven als AI mascottes. In tegenstelling tot veel traditionele AI-chatbots, die vaak het menselijke aspect missen, leggen deze mascottes de nadruk op empathie en personalisatie. Hierdoor kunnen ze gebruikers beter begrijpen en een diepere connectie met ze aangaan. Om dit effect te versterken, zijn de AI mascottes vormgegeven als 3D animaties die gebaren maken en live bewegen op basis van de input die ze ontvangen.

Digitale buddy op het werk

De empathische kant van NotsoAI’s AI mascottes maakt ze veelzijdig inzetbaar. Naast klantcontact (in alle fasen van de klantreis) kunnen ze ook dienen als digitale assistent op de werkvloer (alle fasen van de medewerkersreis). Deze slimme buddy helpt bij het snel opzoeken van (bedrijfs)informatie, het voorbereiden van meetings en presentaties, de onboarding van nieuwe medewerkers, noem maar op. Bovendien kunnen medewerkers de AI mascottes gebruiken voor advies over werkgerelateerde uitdagingen. Zo dragen ze niet alleen bij aan hogere productiviteit, maar ook aan het welzijn en werkplezier van medewerkers!

Inzichten verzamelen door partnerships

Via het partnership met de WPVH hoopt NotsoAI nog meer inzichten te verzamelen over hoe AI chatbots kunnen bijdragen aan het welzijn van werknemers binnen organisaties. In dit kader voeren twee Fontys-studenten namens de WPVH onderzoek uit voor NotsoAI. Michelle van de Looij (Applied Psychology & HRM) richt zich op stress en prestatiedruk onder studenten en onderzoekt hoe een AI chatbot hierbij ondersteuning kan bieden. Wout Brekelmans (Innovation Management) doet onderzoek naar de bereidheid van medewerkers om AI chatbots te adopteren binnen organisaties en de drijfveren en barrières die deze adoptie beïnvloeden.

Belang van echte connecties

Tijdens de Workplace Vitality Conference op 19 maart waren Lucas Swennen en Midhat Avdagic van NotsoAI te gast als sprekers. Ze deelden hun inspirerende verhaal over de uiteenlopende toepassingen van AI chatbots en de impact ervan binnen organisaties. Met de nadruk op het belang van echte connecties, zowel met klanten als met medewerker, lieten ze zien hoe de empathische chatbots van NotsoAI hieraan kunnen bijdragen. Een geslaagde ochtend waarin de rol van AI op het welzijn van werknemers centraal stond!